omschrijving
Een fictieve opdracht tijdens de opleiding CMD (Communication and Multimedia Design) voor Ecomare - zeehondenopvang.
Datum
2022


De primaire doelgroep is heel verschillend en bestaat uit:
• Families;
• Volwassenen;
• Ouderen (65+);
• Kinderen, Basisonderwijs.

Het zijn veel goed opgeleide volwassenen met kinderen, 50-plussers en scholieren. Waarbij de meeste bezoekers aangeven vooral voor de zeehonden te komen. Voor deze case zal ik mij voornamelijk richten op de volwassenen met kinderen, het bezoek aan Ecomare wordt vaak als leuk familie-uitje beschouwd (Van der Horst, z.d.).


Dat Ecomare een populaire attractie is op Texel, blijkt niet alleen aan de uitverkochte tijdslots, maar ook aan de reacties van de bezoekers. Echter is het ook van belang dat mensen bewust worden gemaakt van de huidige toestand van de zeehonden in het wild. Aangezien de meeste bezoekers vooral voor de zeehonden komen is dit een goed moment om tijdens het leuke familie-uitje men ook bewust te maken van de problemen en hulp die zij nodig hebben. Zo kan de doelgroep worden aangezet tot actie en het dier in nood helpen door deze te adopteren. Vooral in deze tijden van de corona crisis is dit extra van belang.


Communicatiedoel: houding

Toelichting: Voor deze campagne wordt er aandacht gevraagd voor Ecomare, een zeehondenopvang in Texel. Aangezien zeehonden er in het wild soms nog slechter aan toe zijn dan bij Ecomare, wil ik met deze beelden de aandacht trekken en de houding van de doelgroep veranderen om deze arme dieren in nood te redden en hen te adopteren. Door deze dieren te adopteren kunnen zij worden opgevangen in een veilige omgeving, weg van alle afval in de zee en verdere gevaren.


“Laat me niet stikken”

Toelichting: Laat de zeehonden niet stikken, letterlijk en figuurlijk. De zeehonden kunnen stikken in al het afval wat in de zee wordt gedumpt en tegelijkertijd moet je ze niet aan hun lot overlaten en hen daar in de vervuilde omgeving achterlaten.


Empathie

Toelichting: Met deze serie campagnebeelden wil ik de confrontatie opzoeken tussen mens en zeehond en empathie opwekken bij de mensen, zodat men een zeehond gaat adopteren.


Overdrijving

Toelichting: met deze campagne vergroot ik de koppen van de zeehonden en zet ik deze prominent in beeld, waardoor de expressies goed naar voren komen.

Het is namelijk van belang een emotionele band met de doelgroep te vormen. Voor het grootste deel houden we allemaal van dieren. En het gebruik van dieren in advertenties is een uitstekende manier om de aandacht van de doelgroep te trekken (Korma, 2018). Zodra mensen naar een schattig plaatje kijken, wordt er dopamine aangemaakt in de hersenen. Dat vermindert stress en agressie, en we worden er vrolijk van. Maar wat we precies schattig vinden, heeft ook een evolutionaire verklaring. Als we grote ogen, kleine neusjes, bolle wangetjes en minilichaampjes zien, slaat ons verzorgingsinstinct toe. En dit is precies het effect wat ik wil creëren met deze campagne beelden, door de nadruk op deze aspecten te leggen en zo een band te creëren met de doelgroep (Vallance, 2019).

In deze case is er vanuit een willekeurig startpunt gewerkt. Op basis van een nieuw aangereikte brainstormtechniek zijn er meerdere beelden gecreëerd welke per iteratie gepresenteerd en getoetst zijn aan klasgenoten en docenten. Op basis van deze input is er uiteindelijk gekozen voor de beelden met zeehonden close-ups waar vervolgens de opdrachtgever Ecomare aan is gekoppeld.

Ecomare
Ecomare brengt je dichtbij de natuur van de kust en zee, laat je begrijpen dat natuurlijke rijkdommen kwetsbaar zijn, en nodigt je uit bij te dragen aan de bescherming ervan. Aan deze missie wordt gewerkt via voorlichting, educatie en de opvang van vogels en zeehonden. Maar ook in het centrum besteden zij veel zorg aan de natuur en het milieu.

Ecomare ligt midden in het Nationaal Park ‘Duinen van Texel’. Bij Ecomare worden jaarlijks zo’n honderd zeehonden opgevangen. Daarnaast is er een vaste groep zeehonden die zich niet in het wild kunnen redden. Jonge en zieke/verlaten zeehonden of zeehonden die verstrikt zijn geraakt in afval. In de opvang van Ecomare krijgen ze de professionele zorg die ze nodig hebben. Help je mee voor ze te zorgen? Door een zeehond te adopteren, betaal je mee aan de vis, de dierenarts, de verzorging en de huisvesting. Je kunt kiezen uit Daan, Rianne, Karien of Annie. Zij staan symbool voor alle zeehonden bij Ecomare, zowel in de vaste groep als in de opvang.
Ecomare fictieve poster zeehonden 1Ecomare fictieve poster zeehonden 2Ecomare fictieve poster zeehonden 3
Wil je ook een fris & fruitige uitstraling?
Neem dan snel contact met mij op voor een kennismakingsgesprek.
Ja, ik kan wel een boost gebruiken

Qiwi-design
Godfried Bomansstraat 122
7552 NV Hengelo (OV)
06 - 83 555 660
info@qiwi-design.nlKvK: 87145871

© Qiwi-design 2023